Wielernieuws

Chinese miljardair wil mede-eigenaar worden van de WorldTour

publicatie: 23-10-2018

De Chinese miljardair Jianlin Wang, eigenaar van het bedrijf achter de organisatie van de Tour of Guangxi, spreekt vol ambitie na de recente rittenkoers. “We hopen ook dat de Tour of Guangxi naast de Tour de France een van de grootste wielerevenementen ter wereld wordt”. De Tour of Guangxi was dit jaar toe aan pas zijn tweede editie, maar dit remt Wang niet in zijn ambities. “We hopen dat de Tour of Guangxi uitgroeit tot een van de grootste wielerwedstrijden ter wereld”, klinkt het. Of Wang meer zou willen betekenen? Op de vraag of hij (mede-)eigenaar zou willen worden van de WorldTour reageert hij vol overtuiging “ja, natuurlijk”.

De meeste wielervolgers zien China niet direct als een land met een rijke wielerhistorie. Ook hier is Wang zich bewust van. “In China is de fiets populair, maar het is nog niet een van de grootste sporten van ons land”, zegt hij eerlijk. “Wanda (bedrijf van Wang, red.) wil als een van de grootste bedrijven in de wereld van wielrennen een grote sport maken in China.”

Simon Yates niet meer te achtehalen in World-Tour ranking

publicatie: 16-10-2018

Met alleen de Tour of Guangxi nog op het programma, is Simon Yates niet meer te achterhalen in de WorldTour-ranking. De Brit van Mitchelton-Scott behaalde tot dusver 3072 punten, tachtig meer dan nummer twee Peter Sagan. Wereldkampioen Alejandro Valverde completeert het podium. In theorie zou Yates nog van de troon gestoten kunnen worden door een aantal renners uit de top-10 van het klassement, maar zij staan allen niet aan het vertrek van de laatste WorldTour-koers van het jaar, waardoor de eindzege voor Yates al een feit is. De best gekwalificeerde renner aan het vertrek in China is Jasper Stuyven (20e), maar hij heeft een achterstand van maar liefst 1624 punten ten opzichte van de Brit.

De grondslag voor zijn toppositie ligt hem in het goede presteren van Yates in het rondewerk. Zo leverde zijn eindwinst in de Vuelta hem 850 punten op (alleen al goed voor plaats 45 in de stand, red.) en deed hij met Parijs-Nice (2e plaats, 400 punten), Ronde van Polen (2e plaats, 320 punten) en de Volta a Catalunya (4e plaats, 220 punten) nog wat extra aan zijn totaal toevoegen. Ook zijn vier ritzeges verspreid over de Giro (drie) en de Vuelta(één) leverden hem honderd punten per stuk op. Als laatste tikten zijn 22 dagen in een leiderstrui, goed voor twintig punten per dag, nog flink aan.

De beste Nederlander in de WorldTour-ranking is Tom Dumoulin. De kopman van Sunweb behaalde zo goed als al zijn punten met zijn prestaties in de Giro d’Italia en de Tour de France, waar zijn ritzeges en tweede plaatsen in het eindklassement hem de nodige punten opleverden. Buiten de grote rondes gerekend, behaalde Dumoulin slechts 62 punten in koersen op het hoogste niveau – wereldkampioenschappen niet meegerekend, die behoren niet tot de WorldTour.

Foto: Sirotti

Klimmers kunnen zich klaarmaken voor Olympisch tijdritparcours

publicatie: 11-10-2018

De UCI heeft het parcours (22,1 kilometer) voorgesteld voor de titelstrijd op de tijdrit tijdens de Olympische Spelen van 2020. De start en finish zijn gesitueerd rondom Fuji International Speedway, waar ook de wegwedstrijden zich afspelen. Er zijn twee beklimmingen opgenomen in het parcours met een gezamenlijke afstand van zeven kilometer.

De mannen zullen over een kleine twee jaar het parcours twee keer afwerken, goed voor 44,2 kilometer. De veredelde klimtijdrit is spek naar de bek voor mannen als Tom Dumoulin, terwijl het zwaarder gebouwde specialisten minder goed zal liggen. De vrouwen doen de ronde in Japan één keer. Annemiek van Vleuten kan er op revanche en zodoende toch haar olympische gouden plak veroveren. De val in winnende positie tijdens de wegwedstrijd van 2016 staat een ieder nog op het netvlies. Onze landgenote rekende uit dat de vrouwen in totaal 423 hoogtemeters voor hun kiezen krijgen. De mannen dus het dubbele.
 

 

 

Nieuwe Chinese ploeg verwacht hoger budget dan Sky

publicatie: 09-10-2018

De ambities van de nieuw op te richten Chinese wielerploeg door het Global Cycling Project rijzen de pan uit. Het grote doel is om in 2025 de Tour de France te winnen met een Chinese renner. CEO Tim Kay verwacht een groter budget te hebben dan Sky. Kay wordt bij het opzetten van de ploeg gesteund door de Britten Brian Smith (manager) en Shane Sutton (opleiding). De formatie zou in 2020 in de WorldTour moeten debuteren als eerste Chinese ploeg op het hoogste niveau. “We gaan niet voor een beetje geld. Ik ga voor een grote investering. Over het budget ga ik niet in discussie, maar het zal groter zijn dan dat van Sky.”

Naar verluidt beschikte Sky in 2017 over een budget richting de veertig miljoen euro. “We willen vanaf ons eerste jaar de Tour de France winnen”, vervolgt Kay. “Ons budget zal groot genoeg zijn om de beste renners ter wereld vanaf de eerste dag bij ons te halen en om ons team de kans te geven om te winnen in 2020.”Of de ploeg een sponsornaam zal krijgen, weet Kay nog niet. Het is ook mogelijk dat er een vaste ploegnaam wordt gekozen zoals Jingshen, wat ‘geest’ betekent.

Zakenman Kay zit in de vastgoedwereld en is eigenaar van een makelaarskantoor. De stap om een ploeg op te richten zette hij vanwege het business model in het wielrennen. “Veel ploegen worden gerund zonder structuur, fundament en bedrijfsstrategie. Ik denk aan een WorldTour-ploeg, waarmee een model gecreëerd wordt met return on investment, een strategie en het creëren van een duurzaam bedrijf, dat een lang leven is beschoren”, aldus Kay. “Ik ben bekend in China en weet hoe zij willen investeren.”

Foto: Sirotti

Foto's toertocht Valkenburg

publicatie: 05-10-2018

De foto's van de toertocht in Valkenburg staan online! U kunt de foto's vinden door op de onderstaande link te klikken.

https://www.facebook.com/pg/vlsontour/photos/?tab=album&album_id=2133101733596680